Alle Schouten & Nelissen websites

Dit zijn de 3 pijlers voor meer werkgeluk

Het werk ligt volgens veel berichten voor ‘t oprapen.

 

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek stonden er eerder dit jaar 133 vacatures tegenover elke 100 werklozen. Toch blijkt uit onderzoek dat ons werkgeluk daalt.

Hoe kun jij er als HRM’er of leidinggevende toch voor zorgen dat jouw werknemers wél met plezier aan de slag gaan? Zet hun persoonlijke ontwikkeling en gezondheid voorop!

Dit zijn de 3 pijlers voor meer werkgeluk
Shutterstock 1245856630

Wij zetten drie pijlers voor meer werkgeluk op een rijtje.

 

  1. Geef aandacht aan welzijn en vitaliteit (thuis en op kantoor)

Sinds de periode rondom corona is thuiswerken steeds vaker mogelijk. Sommige medewerkers geven hier duidelijk de voorkeur aan. Hoewel thuiswerken het werkgeluk kan verbeteren, kan het er wél voor zorgen dat werk en privé door elkaar gaan lopen.

Even doorwerken in de avonduren, of juist een wasje doen tussen twee vergaderingen door. Het klinkt handig, maar het gevaar is dat de balans hierbij zoek raakt. Telkens multitasken en altijd ‘aan’ willen ‘staan’ is niet bevorderlijk voor de gezondheid van je medewerkers. Wat kun je als leidinggevende doen om dit soort stress tegen te gaan?

Voorzie je werknemer in de eerste plaats van een goede werkplek – thuis én op kantoor. Spreek met elkaar waar het kan ook duidelijke tijden en ‘regels’ af. Bel elkaar bijvoorbeeld bij urgente zaken en minimaliseer e-mailverkeer waar het kan. Stimuleer je medewerkers ook om voldoende te herstellen van het werk. Moedig ze aan om voldoende pauzes te nemen, genoeg te slapen en simpelweg de laptop/ telefoon ‘s avonds aan de kant te leggen.

Maak je werknemers ook bewust(er) van hun leefstijlkeuzes en gewoonten. Benadruk bij hen ook het belang van gezond eten en lichaamsbeweging. Bied een kookworkshop aan of wissel recepten uit. Ga je zelf sporten voor het werk of bied je deze mogelijkheid aan je medewerkers? Dan ben je zeker goed op weg. Nog meer ideeën nodig?

Laat je inspireren door organisaties als Philips, die tijdens corona een heel thuiswerkportal inrichtte voor haar medewerkers. Of volg het goede voorbeeld van de Rabobank, die online workshops en digitale lunchwandelingen organiseerde om de vitaliteit van thuiswerkers te ondersteunen. En laat zelf natuurlijk ook zien dat je gezondheid en welzijn vooropstelt.

  1. Wees positief en faciliteer zelfontplooiing

Wist je dat mensen die voor hun gevoel betekenisvol werk doen gemiddeld 38% gelukkiger zijn dan mensen die weinig voldoening in het werk ervaren? Uit onderzoek blijkt dat 32% van de ondervraagden vond dat hun werk niet betekenisvol was. Gelukkig zijn er een aantal dingen die jij direct kunt doen om werkgeluk te verbeteren!

Dit vraagt van jou als HRM’er of leidinggevende wellicht om een iets andere mindset, waarbij je uitgaat van positiviteit, samenwerking en zelfontplooiing.

Dit zijn bijvoorbeeld een aantal duidelijke acties die bijdragen aan het werkgeluk:

  • Vier bedrijfs- en teamsuccessen;
  • Geef positieve feedback;
  • Deel positieve klant/ cliëntevaluaties en -verhalen;
  • Werk aan gezamenlijke doelen;
  • Faciliteer job crafting (zelf vorm kunnen geven van het werk);
  • Biedt ruimte voor zelfontplooiing.

Dit allerlaatste puntje is essentieel. Dat er genoeg ontplooiingsmogelijkheden zijn, is namelijk erg belangrijk voor het geluksgevoel. Mensen met veel mogelijkheden om zich te ontwikkelen scoren gemiddeld een 7 op hun werkgeluk. Mensen met weinig mogelijkheden geven dit geluk nog niet eens een 6 min en dat zijn zo’n 38% van de ondervraagden!

Werk aan de winkel dus. Je medewerkers kunnen zich op kantoor, maar ook online ontwikkelen. Thuiswerken is dus geen reden meer om zelfontplooiing te vergeten. Dit kun je breder zien dan traditioneel formeel leren of een ontwikkelbudget aanbieden. Leren van elkaar is bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van de ontwikkeling. Denk aan een buddysysteem, maandelijkse team-kennisdeelsessies, of online dialoogsessies met alle medewerkers.

  1. Stimuleer de onderlinge relaties en houd het gezellig

Mensen zijn van nature sociaal. Verbinding voelen met anderen is erg belangrijk.  Dat je medewerker zich door jou als leidinggevende gewaardeerd voelt, zorgt voor een positief gevoel. Ook sociale steun van collega’s draagt daaraan bij. Opvallend: waardering door de leidinggevende blijkt zelfs nog iets belangrijker dan sociale steun van collega’s.

Nu we steeds vaker thuiswerken, is de relatie tussen collega’s en leidinggevenden best wel veranderd. Het is namelijk lastig om met elkaar verbonden te blijven, wanneer je elkaar niet in het echt spreekt. Een medewerker voelt soms hogere drempel om aan de bel te trekken, advies te vragen of gewoon even een praatje te maken.

De basis kan worden opgelost met goede digitale tools die voor alle medewerkers beschikbaar zijn. Daarnaast kan er van alles georganiseerd worden om te zorgen dat medewerkers zich met elkaar verbonden voelen, ook als ze bijvoorbeeld hybride werken. Heb je hier bijvoorbeeld al aan gedacht?

  • Attente gebaren als een kaartje of een cadeau opsturen bij belangrijke gebeurtenissen;
  • Online borrels, een pubquiz of gewoon weer real life bijeenkomsten;
  • Een digitale weekstart met doel en input vanuit alle deelnemers;
  • Een werkgeluk toolkit, of een ‘walk en talk’ met de eerdergenoemde buddy.

Hulp nodig om het werkgeluk van je werknemers te vergroten?

Het is belangrijker dan ooit om persoonlijke vaardigheden, ontwikkeling en gezondheid op de voorgrond te stellen. Op die manier kun je je medewerkers vitaal houden, ruimte bieden voor ontplooiing en sociale relaties stimuleren. Dit zijn belangrijke factoren voor werkgeluk, maar ook uitdagende thema’s in deze nieuwe tijden. Hoe zorg jij voor tevreden medewerkers en ga je aan de slag met werkgeluk?

Dat kan bijvoorbeeld met het Unlimited coachingsprogramma van New Dawn. Daarmee bied je je werknemers precies aan wat ze nodig hebben. Met Unlimited coaching krijgen alle medewerkers, van het management tot de werkvloer, toegang tot onbeperkte coaching. Dit geeft je medewerker een sparringpartner, luisterend oor of de mogelijkheid om aan een specifiek vraagstuk te werken.

Ben je hier benieuwd naar? Bel onze adviseur Prisca: 0418 - 688 633. Ze helpt je graag. Liever mailen? Dat kan ook: info@newdawncoaching.nl.

Ik ben nieuwsgierig

Wil je meer weten of heb je een vraag?

Maak een belafspraak Prisca Egter Van Wissekerke Adviseur Schouten Nelissen
Of bel nu zelf

0418 - 688 633