Waarom nieuwsgierigheid stimuleren in organisaties zo belangrijk is
Onderzoek1 toont aan dat nieuwsgierig zijn belangrijk is voor de prestaties van een organisatie. Als onze nieuwsgierigheid wordt gewekt, denken we dieper en rationeler na over beslissingen en komen we tot creatieve oplossingen. Maar het is ook goed voor de relaties op de werkvloer. Echte nieuwsgierige leidinggevenden krijgen meer respect van hun medewerkers. Daarnaast inspireren ze hen om meer positieve samenwerkingsrelaties te ontwikkelen met hun collega’s. Maar er zijn nog meer voordelen:
#1. Nieuwsgierigheid zorgt voor betere beslissingen
Nieuwsgierige mensen neigen minder naar bevestigingsvooroordelen – op zoek gaan naar informatie die onze overtuigingen ondersteunen in plaats van naar bewijs dat we ongelijk hebben. Ook zorgt het ervoor dat we minder stereotyperen. Hierdoor voorkom je tunnelvisie, wat weer zorgt voor weloverwogen en objectievere beslissingen.
#2. Nieuwsgierigheid zorgt voor creativiteit en innovatie
We zeiden het net al even: nieuwsgierigheid zorgt voor creativiteit en innovatie. Nieuwsgierige mensen hebben vaker een open blik, nemen meer opties in overweging en denken vaker out of the box. Hierdoor komen bedrijven verder. Want door deze nieuwsgierigheid en het stellen van vragen, komen ze tot vernieuwende en creatieve oplossingen voor uitdagingen. Ook wordt er beter omgegaan met veranderingen.
#3. Nieuwsgierigheid zorgt voor betere werkrelaties en teamprestaties
Met een nieuwsgierige blik verplaats je je makkelijker in een ander. Je bekijkt elkaars standpunten en ideeën en legt de focus niet meer alleen op je eigen perspectief. Er wordt meer gecommuniceerd, wat zorgt voor een effectievere en soepelere samenwerking. Hierdoor zijn er minder conflicten en betere teamprestaties.
# 4 Nieuwsgierige mensen zijn gelukkiger
Tot slot willen we natuurlijk allemaal zo gelukkig mogelijk zijn, toch? Goed nieuws. Nieuwsgierige mensen zijn gelukkiger, gezonder, hebben betere relaties, leven langer en zijn intelligenter.
Heb je toch een negatieve ervaring? Nieuwsgierige mensen gaan er anders mee om. Ze evalueren de negatieve ervaring met belangstelling waardoor het lerend vermogen toeneemt. Als je focus ligt op gelukkig zijn, voelt een negatieve ervaring daarentegen als falen.
Er zijn veel redenen om nieuwsgierigheid in organisaties te bevorderen. Maar uit onderzoek1 blijkt dat slechts 24% van de werknemers zich regelmatig nieuwsgierig voelt in het werk. En zo’n 70% ondervindt belemmeringen bij het stellen van vragen. Bovendien zijn medewerkers bang dat ze als dom worden gezien als ze (veel) vragen stellen.