Coaching is meestal nog het exclusieve domein van managers en executives. Het nieuwe concept Unlimited Coaching van New Dawn moet daar verandering in brengen. Doel: álle medewerkers coachen, van General Manager tot stagiair. De Rotterdamse scale-up iBanFirst kreeg twee maanden gratis Unlimited Coaching cadeau en de reacties zijn positief. “Geen vaag, zweverig gedoe, maar tips en inzichten voor in de praktijk.”
Het label New Dawn werd afgelopen september gelanceerd. Om daarvoor aandacht te vragen, deed New Dawn een opmerkelijke oproep: organisatie gezocht die twee maanden lang gratis coaching wil ontvangen voor medewerkers van alle functieniveaus. Doel van de actie was het introduceren van de vernieuwende propositie Unlimited Coaching, een laagdrempelig coachingtraject waarmee New Dawn een zo breed mogelijke doelgroep bedient.
Manager Liza Dirks (34) van fintech iBanFirst las de oproep voor deelnemers en greep haar kans. “Dit was voor ons als jong bedrijf in de scale-upfase een uitgelezen mogelijkheid om te proeven aan laagdrempelige coaching. Normaal gesproken zijn coaches alleen beschikbaar voor medewerkers die functioneren op beslisniveau. Bij de grote groep daaronder komt coaching meestal pas ter sprake als er een dringend probleem is. Maar binnen dit concept kan iederéén coaching krijgen, ook als er niet direct een urgente vraag is. Ik heb iBanFirst meteen aangemeld.”
Bij iBanFirst werd met belangstelling naar het nieuwe concept van New Dawn gekeken.
Via een alles-in-één-platform ondersteunt iBanFirst bedrijven bij het beheren van buitenlandse betalingen en valutarisico’s. Zo bouwt de jonge onderneming mee aan internationale groeiambities van MKB-organisaties. Grote banken leveren vergelijkbare services, maar zijn volgens General Manager Jeroen Hoevers (51) van iBanFirst voor veel bedrijven te log en te duur. “Banken bedienen op dit gebied met name multinationals. Wij zijn in het gat gesprongen en richten ons specifiek op het MKB. We voorzien in een grote behoefte, zo blijkt ook uit onze groeicijfers.”
Die cijfers brachten iBanFirst vorig jaar in de Top-250 van snelst groeiende ondernemingen. In 2018 had de onderneming vijftig medewerkers in dienst. Vier jaar later is dit aantal bijna verzesvoudigd tot bijna driehonderd en is iBanFirst in negen landen vertegenwoordigd. De Nederlandse vestiging van iBanFirst werd geopend in 2020, toen de coronacrisis net was losgebarsten. Ondanks die onzekere periode waren er bij de Nederlandse vestiging binnen twee jaar al 24 mensen werkzaam. iBanFirst Nederland bevindt zich momenteel in de scale-upfase; de echte start-upfase is voorbij en het adagium is nu ‘doorgroeien’, in omzet en aantal medewerkers.
iBanFirst vormde bij uitstek een interessante pilotcase voor Unlimited Coaching. Jeroen: “Onze starters zijn tussen de 24 en 27 jaar oud en onze managers gemiddeld begin dertig. We hebben als organisatie een explosieve groeifase achter de rug. Bij ons kan iedereen een verschil maken en snel carrièrestappen maken. Tegelijkertijd is de organisatie nog niet volledig ingericht op de groei die we hebben doorgemaakt. Op dit moment kijken we vooral naar wat er nú nodig is, en proberen we in de actuele behoefte te voorzien. Deze situatie zorgt wel eens voor onzekerheid bij jonge medewerkers over hun carrièreperspectief.”
“Daarbij komt dat we momenteel moeite hebben om aan de coachingbehoefte te voldoen. Onze teamleiders zijn keihard aan het werk om hun teams succesvol te laten draaien en zijn tegelijkertijd hun eigen toolbox met soft skills nog volop aan het ontwikkelen. Dit was voor ons dus een uitgelezen moment voor externe coaching. We gunnen onze medewerkers oprechte aandacht voor hun wensen, uitdagingen en talenten.”
Liza vult aan: “Vergeet niet dat de meeste collega’s hun werkende leven zijn begonnen bij ons. Enerzijds willen we hen de kans geven om zich professioneel en persoonlijk te ontwikkelen, maar vanwege de fase waarin we als scale-up zitten hebben we nog niet alles daarvoor op orde. De focus van HRM lag sinds de start vooral op werving en selectie. Inmiddels zijn we voorzichtig aan het ontdekken wat werkt en wat niet werkt op het gebied van leren en ontwikkelen. We zitten in een soort on-the-go-proces waarbij we veel improviseren: keihard groeien en ondertussen je personeelsbeleid uitwerken, trainingen ontwikkelen en teamleiders trainen om het beste uit hun teams te halen. Dat heeft een mooie kant: bij iBanFirst kun je als medewerker de onderneming pro-actief mee helpen opbouwen. Wij trekken over het algemeen dan ook stevige mensen aan: zelfstandige pioniers, harde werkers. De keerzijde van deze fase is dat learning en development nog niet daar is waar we het uiteindelijk willen hebben. Dit was dus een goed moment om met de coaching pilot te starten en daarna de effecten te evalueren.”
Ook New Dawn zag de voordelen van Unlimited Coaching bij iBanFirst. De bruisende scale-up werd dan ook uitgekozen voor het nieuwe coaching concept. Een groep van vijftien medewerkers met diverse functieprofielen mocht gedurende twee maanden om de week een gesprek inplannen met coach Carin Posthouwer. In totaal voerden alle deelnemers drie tot vier intensieve gesprekken met haar.
Eén van de deelnemers was FX Strategy Consultant Amy (27). Zij ervoer Unlimited Coaching als erg prettig en leerzaam. “En dat terwijl ik van tevoren niet eens een concrete vraag had”, blikt ze terug. “Door dit traject kwam ik erachter dat ik op het werk bewuster kan waken over mijn grenzen. Ik voelde mij soms té verantwoordelijk voor iBanFirst. We zitten met z’n allen in een achtbaan die maar door blijft razen. Ik ben een loyaal type, hartstikke enthousiast over dit bedrijf en ik weet dat de fase waarin we als organisatie zitten een stap extra vereist. Maar er moet wel een zekere balans zijn om te voorkomen dat je niet té veel met werk bezig bent. Tijdens de gesprekken met Carin kwam ik erachter dat hard werken en loyaliteit niet ten koste mogen gaan van de eigen gezondheid en motivatie. Soms moet je gewoon op de rem trappen. Daar had ik eerder nog niet zo bij stilgestaan, ondanks dat ik wel voelde dat er energie bij mij begon weg te lekken.”
Teamleider Florian (26) herkent het verhaal van Amy. “Wij hebben met z’n allen een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Maar de meesten van ons hadden nog nooit coaching gehad en weinig aandacht besteed aan zelfreflectie, terwijl ik van mening ben dat dit juist voor onze doelgroep heel hard nodig is. Als starter ga je in één klap van een vrij en onbekommerd studentenleven naar een strak geregeld bestaan waarin prestaties van je worden verlangd. Het risico ligt op de loer dat je jezelf voorbij rent. Dat geldt des te meer bij een bedrijf als het onze, waar je niet in een gespreid bedje terechtkomt maar waar een hoge mate van zelfstandigheid wordt gevraagd en waar je met hard werken veel kunt bereiken.”
Florian heeft ervaren dat coaching de mensen uit zijn team helpt bij het zelfbewuster omgaan met uitdagingen en valkuilen. “Ik merk dat ze steviger in hun schoenen staan. Feedback wordt bijvoorbeeld minder vaak persoonlijk opgevat en er wordt beter gecommuniceerd over wensen en grenzen.”
Ook Jeroen zag opvallende effecten van de coaching, ondanks het relatief korte pilottraject. “Wat mij is opgevallen, is dat onze managers bewuster bezig zijn met hun soft skills. Ze hebben nu zelf ervaren hoe het was om coaching te krijgen en zijn daardoor nog gemotiveerder om hun soft skills te ontwikkelen en in te zetten. Zo wordt er tegenwoordig vaker even geïnformeerd naar hoe iemand in z’n vel zit en of er nog iets speelt wat moet worden besproken.”
Ook bij medewerkers in de laag daaronder nam Jeroen veranderingen waar. “Zij durven bepaalde zaken eerder te benoemen en bespreekbaar te maken bij hun manager. Ik vind het heel belangrijk dat medewerkers open en eerlijk zijn richting manager en werkgever. Tevreden medewerkers presteren het beste, en tevredenheid bereik je alleen wanneer je kritiek en wensen op tafel durft te leggen. Dankzij de coaching van New Dawn zie ik meer mondigheid en zelfbewustzijn en dat is een absolute plus.”
Wat volgens alle betrokkenen in grote mate heeft bijgedragen aan het succes van de pilot, is de keuze van New Dawn om Carin als coach in te zetten voor deze pilot. Dirks: “Dat was een prima match. Zij komt zelf uit het bedrijfsleven, heeft ervaring in commerciële omgevingen en ruime ervaring als coach. Ze begreep de context van ons bedrijf goed en kon coachen vanuit een praktische insteek. Deelnemers voelden zich op hun gemak bij de coach en lang niet iedereen had vooraf verwacht dat het traject zo concreet zou zijn. Geen vaag, zweverig gedoe, maar tips en inzichten waar onze mensen meteen wat mee konden in de praktijk.”
Jeroen: “Al tijdens de intake was er een fijne klik met de mensen van New Dawn en met de coach. Vertrouwen is noodzakelijk. Je wilt dat medewerkers zich kwetsbaar op durven stellen.”
Ook Florian heeft lovende woorden voor de coach. “Iedereen kent dat wel: je weet ergens wel dat je iets op een andere manier zou moeten aanpakken. Toch gebeurt het maar al te vaak niet. Carin heeft de meeste deelnemers net dat ene zetje kunnen geven, weg uit hun comfortzone. Ze stelde de juiste vragen, gaf daarnaast ook nog bruikbare tips en heeft er zo voor gezorgd dat we die mentale stap wél konden of durfden te nemen. Los daarvan: het is belangrijk om bij iemand van buiten het bedrijf terecht te kunnen bij wie je je hart kunt luchten. Carin gaf ons het vertrouwen om dat te doen. Ik ben ervan overtuigd dat iedere deelnemer baat heeft gehad bij dit traject, bewust of onbewust en zij heeft daarin een belangrijke rol gespeeld.“
Smaakt deze eerste kennismaking met Unlimited Coaching naar meer? Jeroen: “Ja, absoluut. Wij zouden er graag een vervolg aan geven. Ik raad het andere bedrijven ook aan, zeker in de huidige arbeidsmarkt. De jongste generatie werknemers heeft te maken met veel uitdagingen. Denk bijvoorbeeld aan keuzestress vanwege de huidige overvloed aan vacatures en mogelijkheden. Of aan ongeduld en over-enthousiasme; té snel stappen willen maken. In plaats van een meningsverschil of conflict uit de weg gaan door – soms letterlijk – weg te lopen, kun je ook samen naar een oplossing zoeken. Een externe coach kan young professionals bij dat proces ondersteunen, ze weerbaarder maken. Het voorhouden van een spiegel heeft bovendien meer impact als iemand van buiten de organisatie dat doet. Dankzij coaching ontwikkel je mondigere, zelfbewustere en meer gebalanceerde teams. Managers en directie krijgen daardoor een beter inzicht in wat er leeft op de werkvloer en kunnen hun acties en beleid daarop afstemmen. Een initiatief als Unlimited Coaching juich ik van harte toe.“
Liza: “Bedrijven die werken met veel starters hebben naar mijn mening absoluut baat bij een laagdrempelig concept als dit. Er komt bijzonder veel op starters af tijdens die eerste jaren van hun werkende leven. Via deze vorm van coaching kunnen ze pro-actief aan zichzelf werken en daarmee voorkomen ze dat persoonlijke valkuilen leiden tot structurele problemen. Bovendien staat de mogelijkheid om je persoonlijk en professioneel te ontwikkelen bovenaan de lijstjes van werkzoekenden. Wie een coachingstraject zoals dit aanbiedt, maakt zichzelf dus ook nog eens aantrekkelijker als werkgever.”