Sinds de zomer van 2022 werkt Hogeschool Utrecht samen met New Dawn coaching. Alle interne medewerkers hebben nu de mogelijkheid tot het aanvragen van kwalitatieve coaching. In gesprek met Akke Hak, HR Development Adviseur bij Hogeschool Utrecht ontdekken we wat de belangrijkste reden was om te starten met New Dawn, welke resultaten al zijn behaald en hoe de komende periode eruitziet.
Akke: “Voordat we gingen samenwerken met New Dawn was er geen zicht en controle op de kwaliteit van coaching voor medewerkers binnen de hogeschool. Iedere medewerker kon naar zijn leidinggevende stappen en coaching aanvragen zonder dat de kwaliteit hierbij werd gewaarborgd. Dit moest anders vonden wij en daarom gingen we op zoek naar een alternatief. Daarnaast wilden we ook dat coaching als preventieve oplossing gebruikt kan worden of om je performance te verbeteren. Een belangrijk uitgangspunt hierbij was coaching voor iedereen in de organisatie toegankelijk maken.”
“De belangrijkste voordelen voor ons om te werken met coaching via New Dawn zijn de kwaliteitsborging en administratieve processen die uit handen worden genomen.”
Momenteel wordt de coaching ingezet op een aantal onderdelen: stress en vitaliteit, loopbaan, persoonlijke effectiviteit, leiderschap, management en executive coaching. Akke vertelt: “Er is gekozen de coaching onder te verdelen in 3, 6 en 9 uur. Stress, vitaliteit en loopbaan coaching kan voor max. 9 uur per medewerker per jaar ´kosteloos´ worden aangevraagd. Voor de overige coaching moet de leidinggevende akkoord geven en wordt dit betaald vanuit een teambudget.”
Binnen Hogeschool Utrecht is in samenwerking met New Dawn een coachpool opgezet. Akke vult aan: “Aan de hand van een aantal voorwaarden en een selectieprocedure hebben we samen met New Dawn de coaches geselecteerd. De meeste van deze coaches waren al werkzaam voor de hogeschool. Alle coaches binnen de Hogeschool Utrecht zijn nu gecertificeerd en staan onder contract bij New Dawn, waardoor we de kwaliteit kunnen waarborgen. Ieder jaar zijn er ook twee professionaliseringsbijeenkomsten voor de coaches. Zo blijven we continu met elkaar in gesprek om tot de beste resultaten te komen.”
Akke: “De belangrijkste voordelen voor ons om te werken met coaching via New Dawn zijn de kwaliteitsborging en administratieve processen die uit handen worden genomen. Daarnaast is een belangrijk voordeel dat er advisering plaatsvindt tijdens de intake voorafgaande aan de daadwerkelijk coachingsessies. Dit leidt tot verheldering van de coachvraag en is er een betere koppeling mogelijk van coach en coachee met bepaalde kennis of expertise.”
Het is nog te vroeg om het over concrete resultaten te hebben. Akke vult aan: “De eerste trajecten zijn inmiddels positief afgerond; de coaches zijn zelfs met een 8,6 beoordeeld. We hebben hier veel van geleerd, waardoor we onze processen blijven verbeteren. De belangrijkste taak voor de komende periode is om alle medewerkers op de hoogte te brengen van de coaching. Je merkt wel dat het steeds meer gaat leven binnen de organisatie. Er is zelfs al een behoorlijke toename in het gebruik zichtbaar.”