Maar hoe ouder we worden, hoe minder we vragen. Uiteindelijk stellen we ze vooral om de verwachtingen van leidinggevenden te peilen – niet eens meer uit nieuwsgierigheid! Maar nieuwsgierige mensen zijn een aanwinst voor jouw organisatie en daarnaast zitten ze ook nog eens lekker in hun vel. Hoe zit dat? We vertellen het je in dit blog.
De mens is van nature nieuwsgierig. Op zoek gaan naar nieuwe informatie, ervaringen en mogelijkheden, zijn diepgaande menselijke eigenschappen. Dit is de manier waarop mensen leren en zich ontwikkelen. En in een veranderende wereld die telkens sneller lijkt te draaien, zijn nieuwsgierige medewerkers waardevol. Want alleen op deze manier kunnen organisaties zichzelf opnieuw uitvinden en flexibel inspelen op de transformerende realiteit.
Onderzoek1 toont aan dat nieuwsgierig zijn belangrijk is voor de prestaties van een organisatie. Als onze nieuwsgierigheid wordt gewekt, denken we dieper en rationeler na over beslissingen en komen we tot creatieve oplossingen. Maar het is ook goed voor de relaties op de werkvloer. Echte nieuwsgierige leidinggevenden krijgen meer respect van hun medewerkers. Daarnaast inspireren ze hen om meer positieve samenwerkingsrelaties te ontwikkelen met hun collega’s. Maar er zijn nog meer voordelen:
Nieuwsgierige mensen neigen minder naar bevestigingsvooroordelen – op zoek gaan naar informatie die onze overtuigingen ondersteunen in plaats van naar bewijs dat we ongelijk hebben. Ook zorgt het ervoor dat we minder stereotyperen. Hierdoor voorkom je tunnelvisie, wat weer zorgt voor weloverwogen en objectievere beslissingen.
We zeiden het net al even: nieuwsgierigheid zorgt voor creativiteit en innovatie. Nieuwsgierige mensen hebben vaker een open blik, nemen meer opties in overweging en denken vaker out of the box. Hierdoor komen bedrijven verder. Want door deze nieuwsgierigheid en het stellen van vragen, komen ze tot vernieuwende en creatieve oplossingen voor uitdagingen. Ook wordt er beter omgegaan met veranderingen.
Met een nieuwsgierige blik verplaats je je makkelijker in een ander. Je bekijkt elkaars standpunten en ideeën en legt de focus niet meer alleen op je eigen perspectief. Er wordt meer gecommuniceerd, wat zorgt voor een effectievere en soepelere samenwerking. Hierdoor zijn er minder conflicten en betere teamprestaties.
Tot slot willen we natuurlijk allemaal zo gelukkig mogelijk zijn, toch? Goed nieuws. Nieuwsgierige mensen zijn gelukkiger, gezonder, hebben betere relaties, leven langer en zijn intelligenter.
Heb je toch een negatieve ervaring? Nieuwsgierige mensen gaan er anders mee om. Ze evalueren de negatieve ervaring met belangstelling waardoor het lerend vermogen toeneemt. Als je focus ligt op gelukkig zijn, voelt een negatieve ervaring daarentegen als falen.
Er zijn veel redenen om nieuwsgierigheid in organisaties te bevorderen. Maar uit onderzoek1 blijkt dat slechts 24% van de werknemers zich regelmatig nieuwsgierig voelt in het werk. En zo’n 70% ondervindt belemmeringen bij het stellen van vragen. Bovendien zijn medewerkers bang dat ze als dom worden gezien als ze (veel) vragen stellen.